Hoe kunnen we je helpen?
Zoek hier het onderwerp van je vraag
Support / Inhoudelijke vragen
Hieronder vind je antwoorden op vragen over een vragenlijst, module en/of andere e-health opdracht.
Welke content is allemaal beschikbaar binnen Embloom?
Binnen Embloom kun je gebruik maken van vele verschillende soorten vragenlijsten, oefeningen, dagboeken, psycho-educatie, modules en programma’s. Bekijk hier het hele overzicht van alle beschikbare content.
Wil je meer informatie over welke content je kunt inzetten voor een bepaald onderwerp of stoornis? Bekijk dan onze Patient Journeys.
Ik heb een vragenlijst afgenomen, maar ik zie alleen ruwe scores. Zijn er ook normgegevens beschikbaar?
Om normgegevens en kwalificaties te kunnen zien is het belangrijk dat er een normgroep gekozen wordt. Dit doe je door op het tabblad ‘Scores’ binnen het dossier van de cliënt een normgroep te selecteren in het drop down menu (indien er meerdere normgroepen beschikbaar zijn). Het systeem berekent dan automatisch de genormeerde scores. Als wij een vragenlijst digitaliseren, zijn wij afhankelijk van de psychometrische eigenschappen van de betreffende vragenlijst. Niet alle vragenlijsten beschikken over t-scores, percentielen of afkapwaarden. Als deze informatie, die gebruikt kan worden bij het interpreteren van de vragenlijst, niet beschikbaar is, dan worden slechts de ruwe scores weergegeven.
Kan ik vragenlijsten inzetten die nog niet binnen Embloom beschikbaar zijn?
Ja, dat is mogelijk. Wanneer je vragenlijsten wilt gebruiken, die nog niet binnen Embloom beschikbaar zijn, kun je een maatwerk aanvraag doen. Je kunt hierover een e-mail sturen naar info@embloom.nl met jouw aanvraag. Wij geven dan een indicatie van de mogelijkheden en kosten met betrekking tot het inbouwen van de betreffende vragenlijst(en).
Het is daarnaast ook een optie om een vragenlijst toe te voegen aan de wensenlijst. Wanneer een bepaalde vragenlijst meerdere malen aangevraagd wordt, zullen wij deze vragenlijst inbouwen. Wij kunnen dan alleen geen inschatting maken wanneer de vragenlijst wordt vrijgegeven.
Van welke ROM-vragenlijsten kan ik gebruikmaken via Embloom?
Binnen het platform zijn verschillende vragenlijsten beschikbaar die ingezet kunnen worden voor ROM. De BSI, OQ-45 en SQ-48 worden in Nederland het meest gebruikt. In ons content overzicht vind je een volledig overzicht van al onze vragenlijsten.
Hoe kan ik vragenlijsten van Hogrefe inzetten?
Het werkt iets anders dan bij de andere vragenlijsten om toegang te krijgen tot de vragenlijsten van Hogrefe. Om gebruik te kunnen maken van de instrumenten van Hogrefe dien je eerst een aparte licentieovereenkomst met Hogrefe af te sluiten. Je kunt de licentieovereenkomst aanvragen via administratie@hogrefe.nl. Vervolgens zullen zij ons informeren zodat wij de vragenlijsten voor jullie organisatie beschikbaar kunnen stellen binnen het Embloom platform. Functioneel werkt dan alles hetzelfde als bij andere vragenlijsten.
Wat is het verschil tussen de Anamnese Vragenlijst (AV), Indicatievragenlijst Syndroomstoornissen (IVS), Indicatievragenlijst Persoonlijkheidsstoornissen (IVP) en de volledige TeleScreen?
De Anamnese Vragenlijst bestaat uit een brede anamnese waarbij aandacht is voor de herstel-ondersteunende intake, netwerk-ondersteunende intake en verdiepende klinische intake en diagnostisering. Hierbij is aandacht voor de hulpvraag, behandelgeschiedenis, subjectieve tevredenheid, biopsychosociaal functioneren, leefstijl en positieve gezondheid. Tevens screent de Anamnese Vragenlijst voor het merendeel van de “andere aandoeningen en problemen die een reden voor zorg kunnen zijn” (zoals beschreven in de DSM-5-TR), alsmede de signalering van risico’s ten aanzien van mishandeling, misbruik of verwaarlozing van/door cliënt.
De Indicatievragenlijst Syndroomstoornissen screent een breed scala aan syndroomstoornissen.
De Indicatievragenlijst Persoonlijkheidsstoornissen richt zich op de screening van persoonlijkheidsstoornissen.
De volledige TeleScreen, is een combinatie van de Anamnese Vragenlijst, Indicatievragenlijst Syndroomstoornissen en Indicatievragenlijst Persoonlijkheidsstoornissen.
Je kunt ervoor kiezen om de volledige TeleScreen klaar te zetten, of om de Anamnese Vragenlijst, Indicatievragenlijst Syndroomstoornissen, Indicatievragenlijst Persoonlijkheidsstoornissenlos in te zetten. Wil je meer weten over het gebruik van de TeleScreen? Bekijk dan ook de handleiding.
Wat is er vernieuwd in de TeleScreen ten opzichte van de TeleScreen 5.0?
De vernieuwde TeleScreen vervangt de TeleScreen 5.0. Hieronder vind je een opsomming van alle wijzigingen die we gedaan hebben:
Ik kan de BDI-II niet meer klaarzetten
De uitgever van de BDI-II heeft aangegeven dat deze vragenlijst verouderd is en dus niet meer gebruikt mag worden. Als alternatief voor deze vragenlijst kun je de BDI-II-NL-R inzetten. De Engelse versie van de BDI-II is nu wel nog beschikbaar binnen ons platform. Wanneer er een alternatief hiervoor vrijgegeven wordt, zal ook deze verwijderd worden.
Waar vind ik de handleiding van een vragenlijst?
In veel gevallen zijn handleidingen van vragenlijsten alleen tegen betaling te bestellen bij de betreffende testuitgever. Op onze website bij de informatie over de vragenlijsten vind je in de meeste gevallen een linkje waarmee de handleiding direct opent of die je leidt naar de uitgever waar je de handleiding kunt kopen. De handleidingen van Pearson vragenlijsten en BSL vragenlijsten zijn te vinden binnen het platform aan de linkerzijde onder de knop ‘Informatie’.
Blijven klaargezette e-health items beschikbaar voor de cliënt als de behandeling is afgelopen?
Ja, de e-health items die je als behandelaar hebt klaargezet voor de cliënt blijven toegankelijk voor de cliënt, zolang het dossier door de behandelaar niet wordt afgesloten. Ook dien je als behandelaar de e-health niet te deactiveren. Als aan deze voorwaarden is voldaan, blijft alle content beschikbaar voor de cliënt. Aan het open laten staan van een dossier zijn geen extra kosten verbonden.
In welke talen kan ik vragenlijsten klaarzetten?
Naast Nederlandse vragenlijsten hebben we veel vragenlijsten in het Engels en Duits. Ook hebben wij een enkele lijst in het Turks en Pools. In het content overzicht kun je zien welke vragenlijsten allemaal beschikbaar zijn. In de laatste kolom van deze tabel zie je ook de taal van de vragenlijst.
De interface van het platform is altijd in het Nederlands, tenzij er gebruik wordt gemaakt van ons Engelse of Duitse platform. Hiermee bedoelen we het platform zoals de behandelaar dit gebruikt. Bij vragenlijsten in een andere taal dan het Nederlands worden de introductie tekst, de vraag en de antwoordmogelijkheden in de andere taal weergegeven. Desgewenst kan ook de uitnodigingsmail meertalig of in de andere taal worden ingesteld.
Hoe kan een cliënt een oefening meerdere malen invullen?
Het is mogelijk dat cliënten een klaargezette oefening meerdere malen opnieuw invullen zonder eerdere antwoorden te verliezen en zonder extra kosten voor de behandelaar. Dit is mogelijk door middel van het oranje plusje. Dit kan de cliënt zelf doen, maar de behandelaar kan dit ook voor de cliënt doen.
Ga binnen het dossier van de betreffende cliënt naar het tabblad oefeningen. Bovenin zie je dan naast “Overzicht” alle oefening staan die klaargezet zijn. Klik op de naam van de oefening die je opnieuw wilt klaarzetten. Zie het rode kader hieronder.
Als je op de naam van de oefening geklikt hebt, verschijnt de oefening in beeld. Linksboven zie je nu een oranje plusje. Wanneer je op dit oranje plusje klikt, zet je de oefening opnieuw klaar voor de cliënt. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Je kunt een oefening zo vaak als je wilt met behulp van het oranje plusje opnieuw klaarzetten voor deze cliënt, zonder eerdere antwoorden te verliezen.
Kan mijn cliënt een dagboek invullen voor dagen in het verleden?
Wanneer je een dagboek voor jouw cliënt hebt klaargezet, kan hij/zij elke dag dit dagboek invullen. Het is mogelijk om het dagboek voor dagen in het verleden in te vullen. De cliënt dient dan bovenaan via het agenda-icoontje een dag in het verleden aan te klikken. De aangeklikte datum komt dan bovenaan te staan. Zo kan de cliënt steeds zien voor welke dag hij het dagboek invult.
Is het mogelijk om de resultaten van een cliënt te vergelijken?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor het vergelijken van resultaten.
Hoe kan ik een vragenlijst die ik heb klaargezet samen met de cliënt invullen?
Wanneer je een vragenlijst hebt klaargezet voor jouw cliënt, komt deze in het testoverzicht te staan. Achter de vragenlijst staat een klein pijltje. Als je daarop klikt, komen er een aantal opties tevoorschijn. Klik op “Deze test invullen” om de vragenlijst samen met jouw cliënt in te gaan vullen.
Let op: wanneer je de vragenlijst hebt ingepland op een datum in de toekomst, dan kun je hem niet op deze manier invullen. Dan dien je de ingeplande vragenlijst eerst te verwijderen en opnieuw klaar te zetten.
Is het mogelijk om vragenlijsten in te laten vullen door derden (ouders, leerkrachten, etc.)?
Ja, binnen het dossier van een cliënt is het mogelijk om een vragenlijst klaar te zetten voor bijvoorbeeld een ouder of een leerkracht. Wanneer je een vragenlijst klaarzet, kun je bovenin kiezen voor welke respondent de vragenlijst klaargezet moet worden. Als je daar een andere respondent dan de cliënt aanklikt, dan kun je de naam en het e-mailadres invullen van de persoon waar de vragenlijst naartoe gestuurd kan worden.
Resultaten van verschillende respondenten komen in hetzelfde cliëntdossier terecht en kunnen desgewenst met elkaar vergeleken worden. Denk bijvoorbeeld aan een CBCL (ouders), TRF (leerkracht) en YSR (kind). Deze kun je vanuit hetzelfde cliëntdossier versturen en resultaten kunnen dan onderling met elkaar vergeleken worden (bijv. hoe verhouden de scores van het kind zich met die van de leerkracht of ouders).
Waar kan ik meer informatie vinden over de inhoud van een vragenlijst/de inhoud van een e-health opdracht voordat ik deze klaarzet voor een cliënt?
Meer informatie over de inhoud van een vragenlijst is te vinden op onze website. In het content overzicht staan alle vragenlijsten en e-health opdrachten met een uitgebreide beschrijving. Wanneer je een vragenlijst gaat klaarzetten voor de cliënt, zie je naast de naam van de vragenlijst een i’tje en een pijltje staan. Met dit pijltje ga je direct naar de bijbehorende samenvatting op de website. Zo kun je direct meer informatie bekijken over de vragenlijst en of deze past bij de problematieken van de cliënt.
Voor e-health opdrachten werkt het net iets anders. Wanneer je educatie, oefeningen, dagboeken, modules of een compleet programma klaarzet, kun je op de naam elk item klikken. Dan verschijnt direct de inhoud van het item.
Waarom heb ik geen toegang tot sommige vragenlijsten binnen Embloom?
Wanneer je binnen je account vragenlijsten ziet staan waar je geen toegang toe hebt, dan zijn dit waarschijnlijk vragenlijst van Hogrefe. Het werkt iets anders dan bij de andere vragenlijsten om toegang te krijgen tot de vragenlijsten van Hogrefe. Om gebruik te kunnen maken van de instrumenten van Hogrefe dien je namelijk eerst een aparte licentieovereenkomst met Hogrefe af te sluiten. Je kunt de licentieovereenkomst aanvragen via administratie@hogrefe.nl. Vervolgens zullen zij ons informeren zodat wij de vragenlijsten voor jullie organisatie beschikbaar kunnen stellen binnen de Embloom applicatie. Functioneel werkt dan alles hetzelfde als bij andere vragenlijsten.
Welke e-health items kan ik bij een behandeling inzetten?
We hebben voor veelvoorkomende klachten en stoornissen een Patient Journey uitgewerkt. In een Patient Journey maken we inzichtelijk welke e-health items je van het begin tot het einde van de behandeling zou kunnen inzetten. Hiermee willen we professionals inspireren en meer inzicht geven in de mogelijkheden van de content, die binnen Embloom beschikbaar is.
Welke Mirro programma’s zijn beschikbaar via Embloom?
Een actueel overzicht van de beschikbare programma’s binnen ons platform, is te vinden in het content overzicht. In de kolom ‘Licentiehouder’ zie je welke programma’s van Stichting Mirro zijn.
In welke talen zijn de Mirro programma’s beschikbaar?
Een groot deel van de Mirro programma’s zijn zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar. Een aantal programma’s worden alleen in het Nederlands aangeboden. Tot slot, is er één programma dat alleen in het Engels wordt aangeboden. In het content overzicht zie je in de kolom ‘Taal’ in welke taal het betreffende programma beschikbaar is.
Hoe zet ik een Mirro programma klaar?
Ga binnen een dossier naar het tabblad “Programma’s”. Klik op de knop “Programma klaarzetten”.
Vink vervolgens de programma’s aan die je naar jouw cliënt wilt sturen en klik onderaan op “Verder”. Je komt nu weer op het tabblad Programma’s terecht en ziet hier welke programma’s zijn klaargezet voor jouw cliënt.
Betaal ik licentiekosten voor Mirro programma’s?
Ja, er zijn licentiekosten verbonden aan het gebruik van Mirro programma’s. De licentiekosten bedragen € 0,50 cent per module. Dat betekent dat voor een programma dat uit acht modules bestaat € 4,00 aan licentiekosten dient te worden betaald. Let op: de (zelfhulp)programma’s van Mirro kunnen alleen als één geheel programma klaargezet worden. Je kunt dus geen losse modules klaarzetten.
Wanneer je een Basic abonnement hebt, dien je, zoals gewoonlijk, naast de licentiekosten ook applicatiekosten te betalen.
Kan ik een losse module van een Mirro programma inzetten?
Nee, de modules binnen de Mirro programma’s lenen zich niet om los van elkaar klaargezet te worden. Ze kunnen alleen als één geheel programma klaargezet worden.
Hoe zijn de Mirro programma’s opgebouwd?
Binnen de Mirro programma’s wordt gebruik gemaakt van bewezen behandelmethoden, zoals ACT en CGT. Elk programma richt zich op een specifiek thema en geeft handige informatie, tips en praktische oefeningen die meteen toepasbaar zijn. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van video’s, animaties en ervaringsverhalen, voor inspiratie en herkenning.
Komen er nog nieuwe programma’s bij?
Ja, wanneer Stichting Mirro een nieuw programma ontwikkeld heeft, zal dit programma ook binnen Embloom toegevoegd worden.
Zijn de Mirro programma’s ook in de Patient Journeys opgenomen?
Ja, alle Mirro programma’s zijn toegevoegd aan onze bestaande Patient Journeys. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe Patient Journeys toegevoegd op basis van de Mirro programma’s. Een compleet overzicht van alle Patient Journeys vind je hier.
Met wie kan ik contact opnemen als ik een inhoudelijke of technische vraag heb met betrekking tot een Mirro programma.
Wanneer je een vraag hebt over het gebruik van één of meerdere Mirro programma’s binnen Embloom, dan kun je contact met ons opnemen, via info@embloom.nl.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via dit formulier. Wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.